dijous, 19 de juny del 2008

treballs originals (???)


Què passa quan barrejes Coca-Cola i un caramel Mentos? Doncs el que veuràs a continuació:



Segurament no t’agafi de nou aquest tipus d’experiments casolans amb Coca-Cola i Mentos, de fet Internet en va farcida de vídeos com el que has vist i fins i tot d’artístics. Però per què ocorre això? Què causa aquest enorme Geiser? Doncs fins fa poc no es sabia.

Al número d’aquest mes de l’American Journal of physics es publica el treball d’uns investigadors de North Carolina que s’han dedicat a investigar el per què d’aquesta reacció entre el Mentos i la Coca-Cola. Després de provar amb diferents matrius i components tant del caramel com de la beguda han arribat a la conclusió que aquesta reacció és deguda als petits forats i perforacions que te el caramel de menta. Aquestes petites incisions actuen com a nucli de germinació de bombolles de gas, augmentant el número de bombolles en qüestió de segons i provocant l’explosió. D’aquest fenomen se’n diu nucleació.

És clar, diràs, uns físics donant una explicació física ... Què estrany no??? Si tot es redueix a la nucleació, què passarà llavors si enlloc de Coca-Cola usem cervesa? Veiem-ho a continuació:




Bé, a banda de catxondeos, si enlloc de Coca-Cola utilitzem una soda corrent es dona certa “explosivitat”, però no tan acusada com la que s’obté amb la beguda de cola. El que vol dir que hi ha alguna cosa més que la nucleació actuant en aquests vídeos de Youtube. Què és? Doncs mentre llegia la noticia m’ha vingut al cap un episodi de Mythbusters que vaig veure fa uns dos anys. El podeu veure aquí, i són ells qui et revelaran que certs components de la Coca-Cola i el Mentos, junt amb el fenòmen de la nucelació, són els autèntics causants de la gran explosió mentolada que fa única la Coca-Cola.

Em pregunto si els Referees de la Journal of Physics es miren els Mythbusters....

9 comentaris:

P ha dit...

Que bo! I segur que els autors de l'article no són els dels Mythbusters, no? Això es un plagi com una casa!!!

Ara, lo dels Mentos s'ha amb la cola s'ha de provar algun dia jeje!

Asimetrich ha dit...

Jaja. Ja veus. A mes, ja de cara a plagiar... collons, podrien haver-ho fet be i incloure els altres ingredients responsables de l'explosio enlloc de deixar-ho nomes en la nucleacio, no?

Miquel Duran-Frigola ha dit...

brutal l'anunci de carlsberg i interessnt l'explicaci� f�sica que com a qu�mic (?) acceptoXD

espero que el nivell de posts interessants no decaigui mai!

Dolça ha dit...

molt bo el post!

Asimetrich ha dit...

Kennen, estic d'acord, l'anunci és molt bo, no vaig poder evitar posar-lo. I d'explicació química també n'hi ha (tot i que es desconeguin reaccions concretes) i te a veure amb certs ingredients tant del Mentos com de la Coca-Cola.

Dolça (Amb ç que ara escric desde el meu ordinador :), Moltes gràcies i benvinguda. També seguiré les teves aventures per terres nipones.

Esther Sala ha dit...

Molt bo el post....mira que quan he començat a llegir-lo e/i mirar-lo he pensat...com és que el Josep comenta algo tan poc novedós???Però rapidament he canviat d'idea, m'ha agradat molt l'explicació dels Mythbusters i l'anunci de Calsberg boníssim!!jajajaj

Vagi bé!!

Asimetrich ha dit...

Pero donaaaa... Pero tu que t'has pensaoooo. A cas dubtaves de la novedositat dels meus posts? per favoooooorrrrrrr. Jejeje

Nus vemuuus

Vainilla ha dit...

Boníssim!!! L'anunci de Carlsberg és genial, l'he hagut de mirar dues vegades, estava tant capficada en que hi hagués un geiser de cervesa que no m'he adonat del camió, jejeje, quin despiste que porto a sobre...

Goblin77 ha dit...

Jejejeje...fent la meva repasada habitual tardia com sempre...m'he trobat amb aquest post brutal sobre els mentos, m'he rigut molt, l'anunci de la carlsberg és sencillament brutal!!